Procedure

Procedure

In het bovenstaande filmpje wordt het nominatieproces van de Verkiezing Overheidsmanager van het Jaar uitgelegd.

 

Het thema: ‘Koersvast Verbinder’

Turbulente tijden vragen om stabiliteit. In alle lagen van de overheid zijn pioniers aanwezig die voorop lopen om de opgaven het hoofd te bieden.

De overheidsmanager van 2025 weet als geen ander de mensen bij elkaar te houden. Hij of zij is een verbinder pur sang, zowel binnen de eigen organisatie als met de samenleving. Onder leiding van de manager wordt een heldere koers gevaren. Hij of zij creëert een veilige omgeving, waar iedereen tot bloei kan komen en zich maximaal durft in te zetten voor de maatschappij.

Inzendingsvereisten

Er zijn vier inzendingsvereisten waaraan moet worden voldaan als je een overheidsmanager wil nomineren:

  1. Een vragenlijst
  2. Een betoog van 1 A4 waarin je uitlegt waarom jouw overheidsmanager dé manager van het jaar 2025 moet worden.
  3. Het CV van de kandidaat (let op: dit moet de kandidaat zelf aanleveren).
  4. Een korte voorstelvideo van maximaal 1 minuut (let op: dit moet de kandidaat zelf aanleveren).
  • Tip: in het betoog moet duidelijk worden waarom de kandidaat een voorbeeld is voor anderen en waarom de kandidaat binnen het thema van dit jaar past.
  • Tip: betrek meerdere collega’s bij het maken van de inzending. Gebruik waar mogelijk testimonials.   

Het is van belang om aan alle vier de inzendingsvereisten te voldoen. Indien dit niet het geval is, zal deze nominatie niet worden meegenomen in het selectieproces. De deadline voor de nominatie en het aanleveren van de vragenlijst en betoog is 19 JUNI 2025. De kandidaat is zelf verantwoordelijk voor het aanleveren van een CV, want we hebben zijn/haar CV nodig bij het selecteren van de shortlist begin juli.

 

Wie mogen er meedoen?

Alle managers werkzaam bij publieke organisaties met een publieke functie gefinancierd door publiek geld kunnen worden genomineerd.

Let op! De kandidaat wordt beoordeeld op de behaalde resultaten binnen zijn of haar huidige functie. De kandidaat is het liefst minimaal twee jaar werkzaam binnen de huidige functie.

Let op! Het is niet mogelijk om deel uit te maken van de shortlist met een organisatie én een manager van diezelfde organisatie.

Beoordeling

De kandidaat wordt beoordeeld op de volgende punten:

  • Is de inzending compleet? Is aan de inzendingsvereisten voldaan?
  • Hoe goed past de manager binnen het thema van dit jaar?
  • Voldoet de manager aan de criteria?

De winnaar van de Verkiezing Overheidsmanager van het Jaar 2025 zal bekend worden gemaakt tijdens de uitreiking van de Overheidsawards op 27 november 2025.